Gezond oud(er) worden

bewegen, voelen in het lijf en aarden....

Om gezond te blijven ook als je ouder wordt is bewegen cruciaal. Om de simpele reden dat onze fysieke afvalstoffen van verbranding van voedingstoffen in onze cellen worden afgevoerd via het lymfe-stelsel. Het lymfe-stelsel heeft in tegenstelling tot het bloedvatenstelsel geen eigen pomp. Het afvoeren via de lymfekanalen wordt opgang gehouden door het aan- en ontspannen van de spieren..... bewegen dus!

Een tweede pijler om gezond te blijven, vooral als we ouder worden omdat de kans op kwetsuren toenemen, is bewegen met voelbewustzijn in je lichaam. Er zijn voldoende voorbeelden van mensen die op wilskracht hun eigen lichaam 'gesloopt' hebben omdat ze niet voelden dat ze over hun grenzen gingen. Dus het gaat ook om gevoelsbewustbewegen!

En we moeten voldoende aarden!! We zijn elektromagnetische wezens, onze lichaamsfuncties verlopen via subtiele elektromagnetische signalen. Als we onvoldoende geaard zijn worden lichaamsprocessen verstoord. Onderstaande video geeft verhelderende informatie hierover.

 

Chi Kungs zijn gericht op het schoonmaken en houden van het bindweefsel (stretchen) en de gewrichtsvloeistoffen (roterende bewegingen), omdat in het Taoïsme er vanuit gegaan wordt dat de Chi daar het gemakkelijkst stroomt. Chi Kungs beoefenen is een zeer veilige en rustige manier om je vitaliteit, soepelheid en gezondheid op peil te houden en te verbeteren.